Аздараўленне

Дыферэнцыраваны падыход да арганізацыі фізкультурна-аздараўленчай дзейнасці

развернуть

Дыферэнцыраваны падыход да арганізацыі фізкультурна-аздараўленчай дзейнасці
у дзіцячым садзе з улікам стану здароўя

Фізічная культура-дзейнасць, наўпрост звязаная са здароўем выхаванцаў.
           Сістэматычнае занятак фізкультурай спрыяе развіццю фізічных якасцяў, вынослівасці, умацаванню здароўя выхаванцаў. Гэта зусім не азначае, што ад заняткаў фізічнай культурай трэба вызваляць тых дзяцей, чый стан здароўя пакідае жадаць лепшага. Наадварот, дзецям з аслабленым здароўем фізічныя практыкаванні неабходныя нават больш, чым здаровым. Але фізічныя нагрузкі абавязкова павінны адпавядаць як узроставым, так і індывідуальным магчымасцям дзіцяці, у тым ліку асаблівасцям стану іх здароўя, у прыватнасці, з улікам групы здароўя.
          У ходзе работы па ўмацаванні здароўя выхаванцаў ажыццяўляецца дыферэнцыраваны падыход да арганізацыі формаў фізкультурна - аздараўленчай дзейнасці для дзяцей дашкольнага ўзросту, якія адносяцца па стане здароўя да асноўнай і падрыхтоўчай групаў. Ён заснаваны на дыферэнцыяцыі ў вызначэнні сродкаў і велічыні фізічнай нагрузкі з улікам групы здароўя.
         Нарматыўныя дакументы, якія рэгламентуюць дзейнасць дашкольнай адукацыі, у прыватнасці, спецыфічныя санітарна-эпідэміялагічныя патрабаванні да зместу і эксплуатацыі ўстаноў адукацыі, сцвярджаюць прынцыпы стварэння спрыяльнай сітуацыі развіцця для зацверджаныя пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 7 жніўня 2019 г. №525 усталёўваюць патрабаванні ўліку стану здароўя пры арганізацыі фізкультурна-аздараўленчай работы кожнага выхаванца і ў цэлым індывідуалізацыі працэсу навучання.
          На думку спецыялістаў, да групы здароўя варта ставіцца як да своеасаблівай форме ўліку, а не як да канчатковага дыягназу. Тым больш што група здароўя можа мяняцца ў залежнасці ад дынамікі стану здароўя дзіцяці.
          Ацэнка здароўя дзіцяці грунтуецца на чатырох базавых крытэрах:

  • наяўнасць або адсутнасць функцыянальных парушэнняў і хранічных захворванняў;
  • узровень функцыянальнага стану асноўных сістэм арганізма;
  • ступень супраціўляльнасці арганізма да неспрыяльных знешніх уздзеянняў;
  • ўзровень дасягнутага развіцця і ступень яго гарманічнасці.

У I групу здароўя ўваходзяць дзеці, у якіх няма адхіленняў у стане здароўя.
Ва II групу ўваходзяць дзеці, якія маюць якія – небудзь функцыянальныя змены, часцей за ўсё звязаныя з нераўнамерным ростам і развіццём.
III групу складаюць дзеці з хранічнымі захворваннямі ў стадыі кампенсацыі.
У IV групу ўваходзяць дзеці з хранічнымі захворваннямі ў стадыі субкомпенсации.
Да V ставяцца дзеці, якія пакутуюць хранічнымі захворваннямі ў стадыі декампенсации.
        Усе выхаванцы на падставе медыцынскага заключэння размяркоўваюцца на 3 медыцынскія групы:
- асноўную (дзеці з I групай здароўя, часткова – з II групай здароўя, калі наяўнае захворванне на накладвае істотных абмежаванняў на рухальны рэжым);
- падрыхтоўчую (дзеці II групы здароўя, якія маюць адставанне ў фізічным развіцці; недастатковую фізічную падрыхтаванасць; нязначныя адхіленні ў стане здароўя);
- спецыяльную (дзеці, чыё стан здароўя патрабуе заняткаў фізічнымі практыкаваннямі па асобнай праграме, якая ўлічвае асаблівасці іх здароўя).
           Сумесна з медыцынскім работнікам аналізуюцца медыцынскія карты выхаванцаў. Дадзеныя фіксуюцца выхавацелямі групы ў лістках здароўя, кіраўніком фізвыхавання – у часопісе размеркавання дзяцей на медыцынскія групы для заняткаў фізічнай культурай.
           Індывідуальны падыход прадугледжвае заданні, дыферэнцыраваныя па велічыні фізічнай нагрузкі, і ў адпаведнасці з рэкамендацыямі рухальнага рэжыму пры найбольш часта сустракаемых захворваннях, так як у любую групу дзіцячага сада ўваходзяць дзеці і асноўны, і падрыхтоўчай групы здароўя ў складзе асноўнай медыцынскай групы.
            Для дзяцей з захворваннямі органаў дыхання ва ўзроставых групах павінны быць спецыяльныя комплексы практыкаванняў дыхальнай гімнастыкі, у тым ліку і з парушэннямі насавога дыхання, арыентаваныя на асаблівасці менавіта дадзенай групы дзяцей.
У шэрагу найбольш распаўсюджаных захворванняў у дзяцей дашкольнага і ў далейшым школьнага ўзросту адзначаюцца захворванні апорна-рухальнага апарата. У сувязі з гэтым распрацоўваюцца комплексы прафілактычных практыкаванняў, накіраваныя на фарміраванне правільнай ступні, цягліцавага гарсэта: для ўмацавання цягліц спіны, цягліц брушнога прэса.
Пры арганізацыі і правядзенні заняткаў па фізічнай культуры абавязкова ўлічваецца размеркаванне выхаванцаў па групах здароўя і ажыццяўляецца дыферэнцыяцыя дапушчальнай нагрузкі.
           Праца з дзецьмі асноўнай групы ажыццяўляецца з улікам аптымальнага ўзроўню нагрузкі.
Падчас правядзення формаў фізкультурна-аздараўленчай дзейнасці педагогамі адсочваецца стан дзяцей падрыхтоўчай групы, якія выконваюць заданні з улікам сваіх магчымасцяў (спрошчаныя, больш нізкай інтэнсіўнасці, хуткасці, непрацяглы час).
            З мэтай прапаганды здаровага ладу жыцця сярод усіх удзельнікаў адукацыйнага працэсу распрацоўваюцца фізкультурна-аздараўленчыя мерапрыемствы.
            Летам і зімой праводзіцца тэматычная "Тыдзень здароўя" для выхаванцаў усяго дзіцячага садка. У праграму ўсіх мерапрыемстваў, якія праводзяцца ў дзіцячым садзе, уключаюцца сродкі фізічнай культуры з рэкрэатыўнай скіраванасцю (тэматычныя рухомыя гульні, эстафеты, гульні – атракцыёны, гульнятэка, элементы відаў спорту).
             Для дзяцей, якія адносяцца да розных груп здароўя, пры правядзенні падобных масавых спартыўных святаў і забаў прадугледжваюцца заданні з рознай ступенню нагрузкі, інтэнсіўнасці, складанасці, адлегласці, якія адпавядаюць іх індывідуальным магчымасцям. Дзецям, магчымасці якіх абмежаваныя ў параўнанні з аднагодкамі, падбіраюцца заданні або ролі, якія падтрымліваюць іх статус у вачах іншых дзяцей.
            Пры рэалізацыі дыферэнцыраванага падыходу да арганізацыі фізкультурных заняткаў неабходна сістэматычна ажыццяўляць кантроль за рэакцыяй арганізма выхаванцаў на фізічную нагрузку па знешніх прыкметах стомы.

свернуть